Mijlpalen moeten gevierd

11 oktober 2014

Als een vereniging bijna 80 jaar bestaat zijn er veel mijlpalen bereikt. Al die mijlpalen hebben dan ook weer jubilea en als we die allemaal zouden vieren, kunnen we ieder jaar groot uitpakken en wordt het vieren minder speciaal. Dit jaar wilden we toch wel een uitzondering maken voor 3 bijzondere jubilea. Clubgebouw 't Fort staat namelijk 40 jaar, Vrivalo bestaat 25 jaar en het is alweer 10 jaar geleden dat de Louis Wessels Groep en Maket fuseerden tot Scouting Alblasserdam. Reden voor een klein feestje.

Alle leden van Vrivalo, oud-leden en huidige leiding, bestuur, plus-scouts en stam waren uitgenodigd. Zonder te weten wat er precies ging gebeuren hadden 70 mensen zich aangemeld. Een gezellige mix van oud (de oudste was achterin de 80) tot jong, bijna 18. De ouderen benieuwd om te zien hoe het er tegenwoordig aan toe gaat bij de groep en de jongeren geïnteresseerd in de verhalen van vroeger.

Nadat de Vrivalo zijn ALV had gehouden, waarin naast de vaste punten als de financiën en de contacten met de groep ook even werd gediscussieerd over het verzamelen van oud beeldmateriaal, verzamelde de complete groep. Er werd een voor sommigen confronterende opdracht gegeven te sorteren op leeftijd. Zo kon namelijk gezorgd worden dat de groepjesindeling goed verdeeld zou zijn tussen jongeren en ouderen. De 9 groepjes kregen te horen dat we een maaltijd gingen bereiden op houtvuur. 3 gangen, en bij elke gang zou er vuur aan te pas komen. Als voorgerecht twee soorten soep, als hoofdgerecht twee soorten groenten, aardappelen en kippepoten en als nagerecht zouden twee groepjes met de Dutchovens aan de slag om heerlijk appel crumble te maken.

In eerste instantie was er bij een aantal wat vrees wat dit moest gaan opleveren, maar bij het zien van de eerste vlammen gingen de ogen al snel te stralen en kwamen de glimlachen en de verhalen naar boven. De pannen werden ingezeept. Dikker dan ooit te voren, want iedereen wist inmiddels wel wat het betekent als je dat niet goed doet.

De groepjes hadden elkaar goed in de gaten gehouden en bijna iedereen was tegelijk klaar, zodat we allemaal aan tafel konden schuiven en genieten van de maaltijd. Daarna moest natuurlijk nog wel even de afwas gedaan worden. Ouderwets in de zinken teilen. Sommigen moe van de drukke dag, maar iedereen voldaan ging daarna weer naar huis. Een heel geslaagde middag. Welke mijlpalen zullen we volgend jaar er eens uitlichten? 50 jaar meisjes Scouting in Alblasserdam?