Sophia is naar de World Scout Jamboree in Saemangeum, Zuid-Korea geweest

11 november 2023

Na een voorbereidingsperiode van zo’n 1,5 jaar was het in juli dan eindelijk echt zo ver. Ons grote avontuur naar de jamboree in Korea ging beginnen! Onze troep, de Dennenuilen, vertrok vanaf Parijs. Dus eerst nog even een tijdje in de bus. Maar na een goede busreis én vlucht zetten we dan eindelijk voet op Koreaanse bodem.

Eerst verbleven we nog een aantal dagen vlakbij Seoul. We hadden namelijk eerst nog een voorreis. Zo zijn we o.a. naar de DMZ geweest (de ‘Korean Demilitarized Zone’ met Noord-Korea). Ook zijn we op de Lotte Tower geweest (erg hoog!), hebben we de Fish Market bezocht, het Prison Museum en diverse forten en tempels, waar we ook nog een boeddhistische dienst hebben bijgewoond. Eén van de hoogtepunten was wel dat we in Seoul zelf ons eten moesten gaan regelen. Wij zijn terechtgekomen in een Koreaans tentje, waar we wel een uur over onze bestelling hebben gedaan, want niemand sprak Engels. Maar het eten was erg lekker (iets met varkensvlees of zo)! Ook hebben we nog een taekwondo workshop gedaan. Ons pak mochten we houden en we kregen ook nog een speciale zwarte WSJ band.

Een dag later dan gepland (nog niet alles bleek klaar te zijn) gingen we dan eindelijk naar het WSJ terrein. In Seoul was het al erg warm, en op het WSJ terrein was dat niet anders. Zo niet nog een beetje erger. En in de media kwamen toen ook allerlei berichten op gang waardoor men thuis toch wel een beetje ongerust begon te worden. Maar dat was eigenlijk helemaal niet nodig. Het was écht wel héél warm. Maar we moesten verplicht veel water drinken, en kregen ook bijv. een paraplu, ventilator, zweetdoekje, koelmouwtjes en een petje. Op het terrein was het erg leuk. We werden steeds in een bepaalde zone ingedeeld, waar je dan activiteiten kon doen. Maar er waren ook activiteiten buiten het terrein. Zo zijn we naar Gochang Fortress geweest. Dit was echt een super leuke dag. Door de warmte gingen activiteiten soms niet door, wat jammer was. Maar die tijd hebben we weer gebruikt om veel te swoppen.

Ook hebben we met onze Japanse buren een uitwisseling gedaan. Zo kwamen er een aantal bij ons eten, en gingen een aantal van ons bij hen eten. Nou, hun eten was wel een stuk lekkerder, kan ik je vertellen! Ook hebben we nog veel contact gehad met onze Engelse en Amerikaanse buren. Erg jammer dat zij al snel weg moesten (vonden zij ook). Na een paar dagen bleek er echter een soort van orkaan aan te komen (tyfoon Khanun)! Hierdoor moesten we ineens allemaal van het terrein af. Super jammer, want we hadden nog veel plannen en we zouden ook nog allerlei activiteiten doen. Alle 40.000 (!) scouts zijn op verschillende plekken ondergebracht. Wij kwamen op Suwon University terecht. In de airco, dus dat was ook wel weer lekker. We zijn super ontvangen, iedereen was erg lief. Het eten was erg lekker en we kregen elke keer ijs. Ook werd er weer van alles georganiseerd. Zo zijn wij o.a. naar de KIA fabriek geweest. En hebben we ook van allerlei muziek mogen genieten (soms wel een beetje veel muziek 😉).

Voor de officiële sluiting van de WSJ zijn we naar een stadion in Seoul gegaan, waar we een K-pop concert hadden, met heel veel verschillende artiesten. Wil je weten hoe dit was, kijk dan eens op YouTube (zoek op: K-Pop Super Live World Scout Jamboree Korea).

Na het concert hadden we nog maar 1 dag in Korea. Echt jammer, ik had nog wel wat langer willen blijven!

Denk dat het de meest chaotische jamboree ooit was. Maar we hebben veel moois mogen zien en beleven. Met dank aan het Nederlandse CMT, alle IST’ers, de troepstaf, mede Dennenuilen en zeker ook aan alle Koreaanse mensen die ons zo hartelijk hebben ontvangen. Misschien een beetje anders dan anders, maar het was een jamboree om nooit te vergeten!