Scouting Alblasserdam

Scouting Alblasserdam bestaat sinds 1936 en is een actieve Scoutingvereniging. De vereniging is ontstaan door de fusie in 2004 tussen scouting Louis Wessel Groep en Maket Groep.

Er wordt een avontuurlijke vrijetijdsbesteding geboden aan kinderen en jongeren tussen 5 (bevers) en 21 jaar (rover scouts), in 7 onderdelen (speltakken). De groep heeft ongeveer 120 jeugdleden die worden begeleid door een team van ruim 30 vrijwilligers.

Geschiedenis

In 1936 werd de Louis Wessels groep opgericht. Eerst met alleen de verkenners, maar al binnen jaar komen ook de stam en de welpen van de grond. Na de oorlogsjaren, waarin de padvinderij werd verboden door Nazi-Duitsland, stroomden de aanmeldingen binnen. In die tijd werd ook een eerste poging gedaan om een meisjes groep op te richten, maar na enkele jaren is deze groep weer opgedoekt. Tot in 1968 de Maket groep werd heropgericht. De Maket biedt het Scouting spel aan voor de kabouters en gidsen.

Al in 1979 begint de eerste samenwerking. De jaarlijkse Boerenkool en Sint Joris worden gezamenlijk gevierd. De contacten worden in de loop der jaren steeds nauwer. De Louis Wessels Groep begint een gemengd bever onderdeel, waaruit weer veel welpen en kabouters doorstromen naar beide groepen. De contacten tussen de verschillende leidingteams hebben in de loop der jaren al voor menig huwelijk gezorgd.

Rond 2000 beginnen ook de besturen steeds meer contact met elkaar te zoeken en wordt er voorzichtig gepraat over een fusie. Die fusie is in 2004 een feit. 2004 is ook het jaar waarin wordt gestart met het explorers onderdeel, de groep oudste jeugdleden.

Ondanks de leeftijd is Scouting Alblasserdam dus nog altijd een levendige vereniging. Veel gezelligheid, waar je ook nog wat van op kan steken.